Woho rädda jorden!

Tänkte bara tipsa om lite saker jag börjat göra som min
insats mot klimathotet =) Finns många småsaker som
inte är jobbiga att göra och om alla gör det så kan det
faktiskt hjälpa lite!

image659

1) "Unplug your power"
Lämna inte Tv:n, DVD:n etc på stand-by utan stäng av den
helt om du ändå inte ska titta på en stund.
Har du flera uttag i en dosa med en powerknapp på så
stäng av den också och låt inte mobilladdaren sitta i när
du inte laddar mobilen.

2) Servetter
Ta inte fler servetter än du kommer använda!
Jag har själv varit dum nog att göra det men har börjat
tänka efter nu, så onödigt att ta tio servetter när bara
en eller två används och resten slängs.

3) Återvinn reklam
Alla får vi reklam (kanske inte om man har en snäll ut-
delare som läser lappen på dörren där man ber om att
slippa få reklam) och det minsta man kan göra är att
samla all reklam i en papperspåse och slänga i pappers-
inslamlingen.

4) Rumstemperatur
Du behöver inte ha elementet igång när du är på jobbet
en hel dag. Sätt på det när du kommer hem och sänk
graderna under natten.

5) Plastpåsar
Hur många har man inte redan hemma?
Jag har alldeles för många och är jag ute och shoppar och
redan har en påse från en annan butik som det finns mer plats
i, ja då säger jag att jag inte behöver en till påse.
För att ta ett steg till så ta med en egen tygpåse eller två även
till mataffären.

(An estimated 500 billion to 1 trillion plastic bags are consumed
worldwide each year. That's 1 million bags used per minute.
Less than 1 percent of those are actually recycled. Instead, these
bags will clog landfills, create litter, choke streams and harm
marine wildlife, like whales, seals and sea turtles.)

6) Bankomatkvitto
Tryck inte automatiskt "ja tack" till ett kvitto när du står vid
bankomaten. Behöver du verkligen det eller går det bra att
låta bli att ta ett och spara på pappret?

7) Spola
Förr hade jag en dålig vana som innebar att jag slängde minsta
lilla pappersbit i toaletten och spolade efteråt. Som tur är har
jag slutat med det och spolar dessutom bara med den "lilla"
knappen.

8) Flyg
Jag har aldrig förstått varför man väljer att flyga Malmö-Sthlm
och inte ta tåget. Det är miljövänligt och sååå mycket roligare,
då får man ju se Sverige. Flyga skulle jag aldrig få för mig att
göra iaf, så mycket snabbare går det inte och så bråttom har
jag dessutom inte.


Dessa saker brukar jag försöka tänka på. Samtidigt kan jag
inte påstå att jag är ordentlig vad gäller annat, jag badar t.ex.
badkar varannan dag dvs att jag slösar en hel del vatten. Där-
emot duschar jag jättesnabbt när jag väl gör det.... aja, det känns
iaf mer okej att bada så ofta när jag tänker efter vad gäller andra
saker.

Ge mig gärna fler tips! =)

//Christel

Kommentarer
Postat av: Hanna ^^

ja de va sjukt enkla tips som man fan inte tänker på!! ska ta till mig några!! =)

Postat av: My

Den heter Marknadsbörsen och ligger nära
Leonards köpcentrum på Möllan. :) Om det är den du menar. Kram!

2007-11-08 @ 19:08:16
URL: http://threeofakind.blogg.se
Postat av: Malin

såg du också oprah winfrey idag? ;P al greene, "en obekväm sanning" måste se den :)

2007-11-08 @ 21:50:19
URL: http://mwilson.blogg.se
Postat av: Mal

JAG HAR EN BLOGG NU ;)
Tänkte att du kanske ville veta, har för mig att det va du som frågade om jag inte hade någon istälet för lunar.

2007-11-08 @ 22:42:21
URL: http://mwereen.tjejsajten.se
Postat av: rocknrollstar

Ja för faen det blir att springa runt och knacka dörr.

2007-11-09 @ 14:20:36
URL: http://rocknrollstar.blogg.se
Postat av: rocknrollstar

by the way: rädda miljön är jävligt overrated.

2007-11-09 @ 14:21:18
URL: http://rocknrollstar.blogg.se
Postat av: rocknrollstar

Om inte alla börjar att rädda jorden om 30-40 år så har man passerat en gräns som gör att allt annat vi gör kommer att vara onödigt för då har vi kört skiten i botten. Och om 30-40 är jag 50 år och vad fan spelar det då för roll? Mina barn får väl klara sig som jag gjorde...? Det är ju inte min generation som satte oss i den här situationen.

2007-11-10 @ 15:35:59
URL: http://rocknrollstar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback